onsdag 8 april 2009

Fri teater

Det måste erkännas: Jag har länge varit mycket skeptisk till så kallad "fri teater". Möjligen efter att ha tvingats genomlida en rätt kass uppsättning med Fria teatern i Högdalen som skolbarn. (Fel pjäs, fel tidpunkt, fel ålder...)

Jag vet, jag vet! Det är löjligt att fortfarande känna så efter alla dessa år. Men. Lugn, bara lugn. Efter gårdagskvällens "Asylshopping" på Teater Scenario är jag en ny människa.

Så bra, så sorgligt. Och inte särskilt roligt, även om den hurtfriske bänkgrannen (han jobbade med teaaaater gubevars...) försökte skratta högt flera gånger (han var rätt ensam). Visst, det finns partier i pjäsen som är rätt roliga, men de är snarare "roliga". Som när tre karaktärer planerar sin "flyktresa" till Sverige genom att välja ur en glansig resekatalog; skrattet fastnar i halsen. Eller, i mitt fall, det kommer aldrig ens så långt. Jag blir bara ledsen.

Men bra är den. Se!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar